24.8.15

Ciasto owsiano sojowe z karmelizowanymi orzechami i czekoladą

Postanowiłam nauczyć się wypiekać ciasta i pieczywo bezglutenowe. W tym celu zakupiłam kilkanaście różnych mąk które glutenu nie posiadają i poddałam się próbie, pierwszej mojej w życiu ze świadomością, że łączenie mąk bezglutenowych wcale nie jest takie proste jakby się wydawało. W moim pierwszym etapie zakupu mąk, pojawiły się w koszyku następujące rodzaje: mąka owsiana, mąka sojowa, mąka z ciecierzycy, mąka kokosowa, bezglutenowy koncentrat mąki domowej, mąka kukurydziana, mąka ryżowa i skrobia kukurydziana. No cóż pojęcia zbytniego o wypiekach bezglutenowych niestety nie mam ale też i dlatego postanawiam zagłębić się w ten temat jak to się mówi "na później", być może kiedyś ta wiedza się przyda!
Trochę poczytałam o mąkach, które zakupiłam, chociaż zbyt wiele informacji nie ma na ten temat a przynajmniej ja nie znalazłam. Połączyłam dziś na własną odpowiedzialność mąkę sojową z owsianą - na życzenie Anna A. Ju która poprosiła o zastosowanie mąki owsianej w wypiekach i pewnie nie tylko. Zaczynam zatem od wyglądającego w piecu pysznego ciasta owsiano sojowego z dodatkiem karmelizowanych orzechów, bananów, czekolady i fig :-) brzmi fajnie prawda? Przygotowanie tego ciasta nie zajmuje więcej niż 15 minut, jest całkowicie bezglutenowe, całkowicie wegańskie i całkowicie bez laktozy... w dodatku bez cukru! Zapach ciasta wymieszanego nie jest moim zapachem wymarzonym... przypomina zapach kartofli - czytałam że mąka owsiana ma dużą zawartość tłuszczu i skrobi, i to z pewnością jest powodem kartoflanego zapachu (sama w sobie już taki zapach posiada),  podczas połowy czasu pieczenia, ciasto zaczyna pachnieć czekoladą i bananami a do tego w piecu wygląda obłędnie smacznie! zobaczymy co będzie działo się dalej .... Ciasto piekło się ponad 50 minut, figi lekko się zrumieniły więc postanowiłam je wymienić na świeże i proponuję poukładać je po upieczeniu ciasta, możecie również ciasto polać czekoladą i dopiero ułożyć figi :-) Po rozkrojeniu ciasto jest dosyć wilgotne, słodkie i podczas krojenia kruszą się boki. Biała część ciasta jest z zakalcem, natomiast czekoladowa upiekła się znakomicie - z tego morał taki, że do białej części należy dodać o tyle więcej mąki ile dodajemy czekolady do części ciemnej! Podejdę do tematu jeszcze raz więc będę edytować składniki i ewentualny rodzaj mąk, dla osób które mają pojęcie o diecie bezglutenowej myślę, że jest wszystko jasne!
Ciasto owsiano sojowe z karmelizowanymi orzechami i czekoladą
przepis własny

Dzień wcześniej przygotuj orzechy!

Składniki: na karmelizowane orzechy
  • 150g drobno posiekanych różnych orzechów 
  • 200g cukru
Przygotowanie:
Cukier przekładamy do garnka o suchym dnie, stapiamy go bez mieszania i doprowadzamy do karmelizacji, następnie wrzucamy orzechy i mieszamy do ich oblepienia. Studzimy i miksujemy na grubszy proszek.


Składniki: na ciasto
  • 180g mąki owsianej
  • 90g mąki sojowej (można zastąpić kokosową lub kukurydzianą )
  • 150g karmelizowanych zmielonych orzechów
  • 2 banany uduszone widelcem
  • 1 jabłko pokrojone i uprażone na patelni
  • 150g stopionej czekolady 72%
  • 200g mleka ryżowego
  • 3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki oleju (użyłam kokosowego)
  • 1 łyżka siemienia lnianego w proszku namoczonego z odrobiną wody
Wszystkie składniki mokre połączyłam razem (oprócz czekolady ), dodałam składniki suche i zmiksowałam do ich połączenia. Blaszkę keksową wyłożyłam papierem do pieczenia, jedną część masy przelałam na dno blaszki, do drugiej części dodałam czekoladę i wymieszałam przekładając na wierzch jasnej masy. Przemieszałam widelcem od spodu, ułożyłam pokrojoną suszoną figę ( chociaż lepiej ją dodać po upieczeniu bo się pali ) i wstawiłam do nagrzanego piekarnika do 170' na ponad 50 minut.  Gdyby wierzch się zbytnio rumienił, wystarczy przykryć papierem lub folią aluminiową. Pieczemy do suchego patyczka, gdyby się zbyt długo piekło zmniejszamy temperaturę i pieczemy z termoobiegiem.
Wyjmujemy z blaszki od razu po upieczeniu i pozostawiamy na kratce do schłodzenia.
Smacznego.

4 komentarze:

  1. Wygląda mega apetycznie!
    a po powrocie do domu muszę powąchać mąkę owsianą, też niedawno kupiłam, sypałam ostatnio do ciasta chlebowego, ale nic m nie pachniało;)
    Pozdrawiam!
    www.kornikwkuchni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, to ciasto wygląda genialnie! :)
    Cudowny przepis! *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. to ciasto na pewno skradłoby moje podniebienie!

    http://foodmania-przepisy.blogspot.com/2015/08/konkurs-pozegnanie-wakacji-z-owocowym.html

    OdpowiedzUsuń
  4. ja kupiłam ostatnio kaszę owsianą, jest bardzo smaczna :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji