10.11.12

Chleb żytnio pszenny z suszonymi pomidorami

Kolejne mistrzostwo świata w wypieku chleba :) Chlebek z suszonymi pomidorami jest pyszny i wilgotny. Zamieniłam mąki odwrotnie niż w przepisie gdyż okazało się, że mam resztę mąki pszennej chlebowej a za to furę żytniej:) nie bardzo wiedziałam jak to wyjdzie ale zaryzykowałam i wyszło tak jak powinno! jedynym minusem było wyrastanie ciasta ponieważ u mnie trwało to 7 godzin ale doglądałam, gładziłam, serdeczności opowiadałam i wyrósł piękny i dzielny chlebuś.



Pszenno-żytni ze słonecznikiem
z bloga Etrali, która piekła
na podstawie przepisu Mirabelki
zaczerpnięty z Piekarni po Godzinach


Zaczyn:

  • 3 łyżki aktywnego zakwasu żytniego razowego
  • 45 g letniej wody
  • 75 g białej pszennej maki chlebowej
Wymieszać składniki zaczynu dokładnie, zakryć folia i zostawić na 12 godzin. 

Ciasto właściwe:
  • 500g białej pszennej maki chlebowej ( użyłam mąki żytniej )
  • 100g mąki żytniej sitkowej ( pominęłam )
  • 100g mąki pszennej razowej ( użyłam 180g mąki pszennej chlebowej )
  • 455g letniej wody
  • 13g soli
  • 120g ziaren słonecznika, uprażonych ( 180 stopni C - 15 minut ) ( zamieniłam na suszone pomidory ok 5 szt w oliwie drobno posiekanych
Do dużej miski wsypać maki , dodać wodę, wymieszać, przykryć i zostawić na 30 minut. Następnie dodać sol i zaczyn. Wyrabiać 5 minut po czym dodać wystudzone ziarna słonecznika i znów zagniatać 3 minuty. Ciasto ma być gładkie i elastyczne. Zostawić do wyrośnięcia na 2 1/2 godziny i składać co 50 minut.
Wyrośnięte ciasto odgazować, podzielić na dwie części, z każdej ukształtować luźną kule i zostawić na 15 minut. Z każdej porcji uformować bochenek i złączeniem w gore umieścić w koszu. Zostawić do wyrośnięcia na 1 1/2 godziny. Rozgrzać piec wraz z kamieniem do 250C. Piec z para przez 10 minut, następnie zmniejszyć temperaturę pieca do 220C i piec jeszcze 35 minut.


29 komentarzy:

  1. Gdybym tylko miała zakwas :). Cudo :). Wczoraj wieczorkiem piekłam chlebek z suszonymi pomidorkami, tylko na drożdżach :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zrób zakwas i upiecz :) to nie takie trudne jak się wydaje:)

      Usuń
  2. Widzę, że przesz do przodu z chlebami :) Jest piękny i taki.. szlachetny!
    Ja ostatnio piekłam żytni 47%. Nie ma lepszych chlebów, jak zakwasowce.

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda cudownie! lepiej jak z piekarni... aż mi się marzy taka ciepła pajda. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pewnie tak samo pyszny jak z żurawiną <3

    OdpowiedzUsuń
  5. u mnie również teraz nadmiar żytniej, postaram się krok po kroku zrobić ten chlebek. Może dam radę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proponuję Aniu byś przeglądnęła bloga Tatter o chlebie, tam jest wszystko:)

      Usuń
  6. Ale piękny ten Twoj chlebuś!!! Ja właśnie dziś po raz pierwszy kupiłam suszone pomidory! Może się skuszę właśnie na taki chleb, ale taki artystyczny to pewno mi nie wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam, jest aromatyczny :) jak to nie wyjdzie, może nawet ładniejszy niż mój :)trzymam kciuki!

      Usuń
  7. aleee piękny..aż chce się zjeść taka kromkę-oczywiście ciepłą:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. po trzech dniach jest pyszny! a jakie dobre crostini ...mniam:)

      Usuń
  8. Piękny bochen :) Wygląda idealnie;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie szukałam jakiegoś przepisu na pszenno - żytni chlebek i oto jest! idę robić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobry chlebek, będzie Ci smakował :) daj mu czas na wyrastanie bo długo mu idzie :)

      Usuń
  10. Czuje zapach tego chleba, upiekłabym, ale nie mam zakwasu, do tego moje doświadczenia w tej dziedzinie są zbyt małe, boję się ze mi taki piekny bochen nie wyjdzie,

    Kacha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie bój się Kacha tylko upiecz! jak dobrze złożysz chleb kilka razy to nie może się nie udać! a po informacje zapraszam na bloga Tatter o chlebie, tam znajdziesz wszystko :)

      Usuń
  11. ło, jaki piękny chleb. Gdybyś Gosia, następnym razem, dla oceny wielkości, wmontowała na fotografii jakiś przedmiot, to by Kasia widziała, czy to jest duuuuuży bochen chleba, czy mały :)

    Pozdrawiamy serdecznie

    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kochana to jest chleb wielkości jak półtorej tradycyjnego z piekarni :) sama nie wiedziałam, że taki duuuży wyjdzie :)

      Usuń
  12. Wygląda perfekcyjnie. Dziś dokarmiam zakwas i biorę się do roboty :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jaki piękny ! Jestem pod wrażeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. cudowny chlebek i kolejne cudowne zdjecia:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji