4.5.14

Z cyklu "Wypiekanie na sniadanie" chleb z pieczonymi ziemniakami... u mnie z zielonymi szparagami i porem

No tak..musiałam coś zmienić ...zamieniłam więc ziemniaki na karmelizowany por i zielone szparagi.. nie było to celowe zamierzenie, po prostu okazało się, że w domu nie ma ziemniaków a nikomu nie chciało się po nie pójść:) por jest w lodówce prawie zawsze...nadzieja R. że Małgosia zrobi chińską zupę :) a szparagi bywają gdy jest na nie sezon! Ciągle wydaje mi się, że mój chleb nie rośnie tak jak powinien, bynajmniej wyciągnięty z kosza nie wydaje się na super wyrośnięty, za to w piecu podnosi swój szanowny tyłek i rośnie chociaż wydaje mi się jednak, że kiedyś rósł bardziej...no ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło...nie podpasował mi jednak w chlebie rozmaryn, był dość intensywny jak na moje smaki chociaż bardzo go lubię w cięższych potrawach..zdecydowanie wolę do pieczywa tymianek:) ale sam chleb..polecam!

Chleb z pieczonymi ziemniakami i rozmarynem
z blogu W kuchni można wszystko
u mnie chleb z zielonymi szparagami i karmelizowanym porem

Składniki:(1 duży, lub 2 małe bochenki)
  • 2 łyżki zakwasu pszennego
  • 1 szklana mąki
  • 2/3 szklanki wody
Wszystkie sładniki wymieszaj do uzyskania jednolitej konsystencji i pozostaw do przefermentowania w ciepłym miejscu na kilka godzin (8 – 12). Zakwas jest gotowy do dalszej pracy, jeżeli łyżeczka pobrana z zaczynu unosi się na powierzchni wody. Przygotuj ziemniaki:
  • 0,5 kg ziemniaków (1/2 pęczka zielonych blanszowanych szparagów)
  • 1 łyżka oliwy
  • 2 łyżki posiekanego rozmarynu
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 średnie pory+ łyżeczka cukru
Blanszowane szparagi pokroiłam na 2 cm kawałki, por pokroiłam na cienkie paski i karmelizowałam na łyżce oliwy i łyżeczce cukru do miękkości, ostudziłam.
 Przygotuj ciasto właściwe:
  • 600 g mąki chlebowej
  • 1 i 1/4  szklanki wody
  • cały zaczyn z dnia poprzedniego (-2 łyżki na następne pieczenie)
  • 1 łyżka soli
  • por + szparagi
Do miski wlej wodę, dodaj zaczyn. Wymieszaj dokładnie, wsyp mąkę. Zmieszaj tylko do połączenia składników, przykryj miskę ścierką lub foliową reklamówką i odstaw na 20 – 40 minut. Po tym czasie dodaj sól i wyrabiaj ciasto ręcznie rozciągając je i składając w misce (ok 6 minut)  lub mikserem przez ok 3 minuty na pierwszej prędkości i  3 minuty na drugiej. Dodaj wystudzone, przestudzone ziemniaki i już ręcznie, delikatnie wrób je do ciasta.
Miskę przykryj plastikową siatką i  odstaw na 2 godziny, składając w tym czasie trzykrotnie w odstępach trzydziestominutowych. Przefermentowane ciasto wyrzuć na blat i przedformuj ciasto w kulę (jeżeli chcesz dwa mniejsze bochenki, podziel ciasto na dwie części i uformuj każdą z nich) i pozostaw na 20 minut. Po tym czasie oprusz kulę mąką, obruć na drugą stronę i uformuj bochenek. Dobrze obsyp go mąką i włóż do koszyka wyłożonego ściereczką obsypaną mąką. Koszyk wsadź do plastikowej torby, dobrze owiń i najlepiej wstaw do lodówki, aby ciasto mogło w niej wyrastać przynajmniej 8 – 12 godzin.
Wyrośnięty bochenek  wyrzuć na deskę, natnij i piecz w naparowanym piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 40 minut. Po dwudziestu minutach uchyl lekko piekarnik, aby uwolnić parę. Chleb najlepiej piec na nagrzanym kamieniu do pizzy, lub bardzo dobrze rozgrzanej blasze. Jeżeli masz żeliwny lub ceramiczny garnek, nagrzej piekarnik maksymalnie i wstaw garnek (razem z pokrywką) na dwadzieścia 30 minut aby się nagrzał. PO tym czasie wyjmij go i umieść w nim chleb. Piecz pod przykryciem 20 minut, potem zdejmij pokrywę i dopiekaj przez kolejne 20 na głęboko brązowy kolor.
Po upieczeniu chleb dokładnie wystudź.

9 komentarzy:

  1. ale muszą być pyszne kanapki z takiego chleba:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynka są..każdy wypiek chleba ma swój urok..magię, której nie da się opisać..bynajmniej ja opisać jej nie potrafię!

      Usuń
  2. Małgosiu, piękny:-) I zaskoczenie z tymi szparagami:-) Ja dodałam przezornie tymianek, bo rozmaryn jakoś mi do chleba nie pasował;-) A już gotowa kanapka wygląda bajecznie:-) Dzięki za wspólne śniadaniowe pieczenie:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gosia,jak zwykle zasjakujesz :) piękny chleb,bajeczne zdjęcia! Dziękuje za kolejny cudowny przepis,który podbił moje serce. Zgadzam się z Tobą...też nie potrafię tej magii opisać,Ty jednak potrafisz okazać ją na zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny bochen Małgoś, dziękuje po raz kolejny i do nastepnego :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. pewnie pyszny, chociaż to już zupełnie inny chleb.... dziękuję za wspólne pieczenie

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobry chlebuś, świetny pomysł na dodatki, dziękuje za wspólne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. mega zaskakujący wypas i piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten chleb jest piękny, a szparagów w chlebie jeszcze nie jadłam. Super pomysł :) P.s. Piękne zdjęcia!!!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji