17.2.14

Chleb na zakwasie z dynią i pestkami

Za chwilę napiszę, że ten chleb piekę setny raz...ale jeszcze trochę do tej liczby brakuję choć chleb jest tak dobry i świeży nawet po kilku dniach, że chce się do niego wracać :) Oczywiście metoda prób i błędów...chciałam być lepsza i upiec właśnie ten dyniowy chlebek bez foremki więc dodałam więcej mąki, ukręciłam, złożyłam a że godzina była późna nie chciało mi się czekać by odgazować, toteż chleb wylądował w koszyku rozrostowym, worku i za oknem... drobne konsultację z Moniką i moja własna wola ciekawej Gochy :) Miałam wielką nadzieje, że rano kiedy go stamtąd wyciągnę będzie ładny uśmiech na mojej buzi a tu pech bo mina skwaśniała na maksa! chleb nawet nie drgnął ale czego się nie da uratować..jak to powiedziała sama Monika...nie takie chleby się piekło! dodatek wody napoił mój chlebek i wyrobiony przez kiciusia spoczął ponownie w... foremce niestety, ponieważ metoda walenia o stół nie pomaga przy mące razowej..toteż nie było się można wyżyć :) chlebek pięknie wyrósł i wspaniale smakował...pewnie pszenna bagietka z dynią byłaby rewelacja na nasze podniebienia:)



Chleb na zakwasie z dynią i pestkami
cytuję za Moniką

Składniki:

  • 2 szklanki mąki pszennej razowej
  • 1 szklanka mąki pszennej chlebowej
  • 1 szklanka mąki żytniej chlebowej
  • 1/2 szklanki aktywnego zakwasu żytniego
  • 1 szklanka wody
  • 6 łyżek oliwy z suszonych pomidorów ( dałam z oliwek )
  • 1/2 szklanki puree z dyni
  • 100 g pestek ze słonecznika
  • 1 płaska łyżka soli
Przygotowanie chleba:
Wszystkie składniki (oprócz słonecznika) zmieszaj w misce. Ciasto wyrabiaj mikserem przez kilka minut, aż będzie gładko odchodzić od ścianek. Na koniec dodaj pestki słonecznika i miksuj tylko do momentu, aż ciasto wchłonie pestki.
Przełóż ciasto do lekko naoliwionej miski i odstaw w ciepłe miejsce na dwie godziny. Następnie przełóż do foremki keksowej, wyrównaj, przykryj folią aluminiową. Odstaw do wyrośnięcia na 4 – 7 godzin. Chleb powinien przyrosnąć w tym czasie o jedną trzecią. Piecz w piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 40 minut. Po upieczeniu lekko przestudź, wyjmij z foremki.
Smacznego!

7 komentarzy:

  1. Chlebek jak malowany :) Prosze mi wyslac pare kromek na jutrzejsze sniadanie :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Słowo "zakwas"budzi we mnie ciekawość smaku i wzmaga apetyt na ten pyszny chleb,a z drugiej strony niechęć do pieczenia,bo zakwas domowy to jednak dla mnie wciąż wyższa szkoła jazdy:)Ale chleb Twojego wypieku wygląda fantastycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. No cudny jest :) nic dodać nić ująć :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny bochenek! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ależ ma świetny kolor! Pięknie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ŚWIETNIE, INTELIGENTNIE OPRACOWANE. ZDJĘCIE TO ZJAWISKO: CUDO! *****
    ZOBACZ TAKŻE INNY PRZEPIS.
    _____________________________________________________________________________________________
    CHLEB NA CUKRZYCĘ-IRL. ANTYCUKRZYCOWY. ♥♥♥♥♥

    4.TEMAT.
    CHLEB. PRZEPIS WZORCOWY WYPIEKU CHLEBA NA CUKRZYCĘ-IRL (MINI CHLEBKI). *****

    SKŁADNIKI:
    Kasza jaglana __400g, Kasza gryczana __400g. Gotujemy w jednym garnku (pojemność 4,0 l.) przez ok. 15 minut. Do gotowania dodajemy 2,5 l. wody.

    PRZYPRAWY TO:
    Sól kamienna nieoczyszczona, również pieprz, kminek, ew. ziała wg uznania. Po zakończeniu gotowania całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 5-10 minut.

    UGOTOWANE OBIE KASZE (MASA RAZEM 800 GRAM), WCHŁANIAJĄ WTEDY:
    Całą użytą (2,5l.) do gotowania wodę, co następnie ułatwia formowanie i lepsze klejenie się tzw. mini chlebków. Do tego właśnie zestawu składników (dwa rodzaje kasz) dodajemy suchą masę: 150 gram otrąb pszennych i dokładnie mieszamy łyżką. Otręby chłoną wówczas dużo wody, którą uzupełniamy wlewając ok. 0,5 litra (przegotowanej).

    DUŻĄ ŁYŻKĄ STOŁOWĄ NABIERAMY ZMIESZANĄ MASĘ TJ. OBIE KASZE WRAZ Z OTRĘBAMI:
    Z takiej objętości formujemy chleb tzw. cienkie mini chlebki (ugniatamy palcami). Kładziemy na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy. Pieczemy w piekarniku (temp. 250oC przez ok. 50-60 minut) tj. do momentu uzyskania tzw. przyrumienienia.

    ISTOTNE:
    Wszelkie dodatki np. miód, rodzynki, wykluczone. Takie dodatki sprzyjają otyłości i cukrzycy typu 2.

    _____________________________________________________________________________________________

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji