9.9.12

Jagodzianki i niedzielne migawki :)

Kolejna niedziela spędzona w lesie...grzybów brak ale za to trafiliśmy na  jagody, drobne, piękne i jędrne. Co z nich przygotowałam? Jagodzianki- po raz pierwszy zresztą, które zostały pochłonięte w mig!  Ciasto zabójczo dobre, nie można powstrzymać się by nie sięgnąć po kolejną i kolejną...tak było w naszym przypadku :) Kuchnia i las to dwa miejsca, w których odpoczywam. Wrzesień obecnie jest miesiącem,  który częściej spędzam w pracy niż w domu więc kulinarnie się nie spełniam i bardzo tęsknię za moimi garami, być może moje blogowanie spadnie do minimum a może przejmę kuchnie nocną zmianą, zobaczymy ale nie dam się tak łatwo wykurzyć :)) Jagodzianki o tyle mają fajny przepis, że rozpoczynamy wieczorkiem, kończymy za dnia z przerwą na sen oczywiście...zatem jazda do kuchni :)
 Jagodzianki 
Inspiracja z Kwestii smaku

Składniki, 16 jagodzianek: ( zrobiłam z połowy przepisu i wyszło mi 12 sztuk )

Ciasto:
• 2 łyżeczki suchych drożdży instant
• 2 łyżki ciepłej wody
• 500 g mąki pszennej
• 50 g cukru
• szczypta soli
• 5 jajek
• 350 g niesolonego masła, bardzo miękkiego

Nadzienie:
• około 150 - 200 g jagód (16 płaskich łyżek stołowych)
• około 1/4 szklanki cukru pudru
• 1 roztrzepane jajko na glazurę

Lukier:
• 1 szklanka cukru pudru
• około 5 - 6 łyżek wody

Przygotowanie:Drożdże wymieszać z ciepłą wodą, przykryć i odstawić na 10 - 15 minut (po tym czasie powinny się spienić, jeśli nic się nie dzieje, należy powtórzyć z innymi drożdżami). Do dużej miski przesiać mąkę, dodać rozpuszczone w wodzie drożdże, cukier, sól i 3 jajka. Składniki mieszać drewnianą łyżką, aż się połączą. Stopniowo dodawać pozostałe 2 jajka, wyrabiając ciasto ręką. Wyrabiać przez około 10 minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Ciasto jest gotowe gdy przykleja się do boków i dna miski. Będzie miało rzadką konsystencję - nie trzeba dodawać więcej mąki! Można też wyrabiać mikserem, najpierw na wolnych obrotach, później zwiększyć do średnich.Stopniowo dodawać masło, po dwie łyżki, mieszając lub miksując. Szybko dodawać kolejne 2 łyżki masła, jak tylko poprzednie zmiesza się z ciastem. Miskę przykryć przeźroczystą folią i odstawić w ciepłe miejsce bez przeciągów, do czasu aż podwoi swoją objętość, na około 1 i 1/2 do 2 godzin. Uderzyć pięścią w ciasto, ponownie przykryć i wstawić do lodówki na całą noc.Ciasto rozwałkować na placek gruby na 1 cm, na lekko posypanej mąką powierzchni. Pokroić na kwadraty o boku około 6 - 7 cm. Każdy kwadrat delikatnie rozpłaszczyć palcami, nakładać po 1 płaskiej łyżce jagód, oprószyć szczyptą cukru pudru. Składając wszystkie rogi ciasta do środka, bardzo dokładnie zlepiać boki tworząc kształt koperty. Odwrócić na drugą stronę i układać łączeniem do spodu, w odległości około 2 - 3 cm od siebie, na blasze (lub blachach) wyłożonej papierem do pieczenia. Luźno przykryć folią i odstawić do wyrośnięcia na około 1 i 1/2 godziny.Piekarnik nagrzać do 190 stopni. Jagodzianki posmarować roztrzepanym jajkiem. Piec na złoty kolor przez około 15 - 18 minut. Drugą partię jagodzianek, z drugiej blachy, w dobrze nagrzanym już piekarniku należy piec krócej, przez około 13 - 15 minut. Studzić na blaszce ustawionej na metalowej kratce.Przygotować lukier: cukier puder przesiać na płaski talerz i stopniowo dodając wodę, mieszać, aż powstanie gęsty lukier. Posmarować wierzch jagodzianek.






12 komentarzy:

  1. jagodzianki cudne!!! ja w tym roku jakoś nie zrobiłam czego bardzo żałuję...a pozostałe zdjęcia piekne!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie śliczne i cudne zdjęcia!!!!!
    Jestem zauroczona! I zazdroszczę jagodzianek :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poczęstuję się wirtualnie. Chętnie bym zrobiła, ale ja nie potrafię zapanować nad swoim apetytem na słodkie :)

    Pozdrawiamy serdecznie


    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja co? też nie panuję dlatego robię a potem narzekam ale co tam...moze umrę kiedyś na raka to i tak mnie zje :)

      Usuń
  4. Och, ale mam smaka na jagodzianki! a fotki tych grzybów to wyglądają jak wyjęte z podręcznika grzybiarza! cudne!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji