18.3.14

Wegetariański pasztet z czerwonej soczewicy

Co my wiemy o soczewicy? ... występuje w kilku kolorach...czerwonym, brązowym, zielonym i żółtym. Każda z nich ma inne właściwości i trochę inaczej się gotuje. Najwięcej czasu na przygotowanie trzeba poświęcić soczewicy koloru zielonego i brązowego. Należy ją także wcześniej namoczyć – wtedy czas gotowania skróci się nam do 40 minut. Gotowanie soczewicy żółtej i czerwonej jest znacznie szybsze. Tym ziarnom wystarczy zaledwie 15–20 minut i nie trzeba ich wcześniej namaczać. Warto także pamiętać, by soczewicę solić dopiero pod koniec gotowania ...wcześniejsze solenie spowoduje stwardnienie ziaren, co wpłynie na walory smakowe.Każdy pewnie też wie, że soczewica ma niski indeks glikemiczny i jest idealnym składnikiem podczas diety...komu, komu?
O czerwonej soczewicy na niektórych blogach naczytałam się wiele... że nie nadaje się do pieczenia pasztetów... bo nie taka konsystencja, bo pasztety nie ściągają itp i postanowiłam sprawdzić czy pasztet nada się by nazwać go pasztetem i oto jest... zgrabniutki o poprawnej konsystencji z możliwością krojenia na plastry... pasztet...wegetariański i bardzo smaczny. Jeśli ktoś chciałby zrobić taki sam wegański to wystarczy odjąć z przepisu jaja i dodać o 2 łyżki więcej płatków owsianych lub mielone siemię lniane, które będzie spoiwem wegańskiego pasztetu...masa ma taka luźną konsystencje przed pieczeniem, że nasz pasztet  nie może być suchy a tę konsystencje zawdzięczamy oczywiście rozgotowanej soczewicy więc brawa dla niej :)
Wegetariański pasztet z czerwonej soczewicy 
przepis własny

Składniki:
  • szklanka czerwonej soczewicy + szklanka bulionu
  • 2 spore ugotowane marchewki
  • 1 duża ugotowana pietruszka
  • 1/2 dużego ugotowanego selera
  • 1/2 pieczonej piżmowej dyni
  • 1 duża cebula
  • pęczek zielonej pietruszki
  • 3 łyżki płatków owsianych górskich
  • 3 łyżki mąki z ciecierzycy
  • 2 całe jaja
  • liść laurowy
  • 3 kulki ziela angielskiego
  • sól, kolorowy pieprz do smaku
  • papryczka chili w płatkach (opcjonalnie ) 
  • pestki dyni do posypania wierzchu
Przygotowanie:
Soczewicę ugotować w bulionie z liściem laurowym oraz 3 kulkami ziela angielskiego, rozpadnie się ale nie martwcie się bo to nie ma znaczenia:)
Wszystkie ugotowane warzywa przepuścić przez maszynkę do mięsa o drobnych oczkach, doprawić solą i pieprzem ( u mnie nieco ostrzej )... soczewicę wmieszać w pulpę warzywną, dodać pokrojoną drobno zieloną pietruszkę, płatki owsiane, mąkę z ciecierzycy oraz rozbełtane jaja. Bardzo dobrze wymieszać całą zawartość miski, masa jest nieco luźna ale po upieczeniu i wystudzona bez problemu daje się ładnie kroić na plastry. Przełożyć masę do foremki wyłożonej papierem do wypieków ( u mnie keksówka ) masa z ilości składników podchodzi prawie pod samą górę keksówki jednak nie wylewa się ani też nie "kipi" podczas pieczenia. Posypać wierzch pestkami dyni i piec 1h w temperaturze 180' zakrywając wierzch pasztetu folią aluminiową, po tym czasie zmniejszamy temperaturę do 150' i pieczemy jeszcze pół godziny. Ja po upieczeniu zostawiłam pasztet w piekarniku do następnego dnia. 
Smacznego:)

16 komentarzy:

  1. Wspanialy! Od dawna przymierzam sie do upieczenia takiego pasztetu bo soczewice baaaardzo lubie :)

    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no ja też od dawna się przymierzałam i zawsze coś mi wypadło...dziś w końcu jest i jestem bardzo zadowolona:)

      Usuń
  2. Pasztety z czerwonej soczewicy są świetnie i bzdury gadają Ci, którzy twierdzą że ta soczewica się nie nadaje. Podoba mi się pomysł dodania pieczonej dyni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a widzisz..jednak nie wiedzą albo się boją, że za luźny i nie robią :)

      Usuń
  3. Jeśli to coś jest wegetariańskie to nie jest pasztetem i wypadało by napisać "pasztet".

    OdpowiedzUsuń
  4. wyborny! często taki przygotowuję, ale bez mąki z ciecierzycy, która brzmi intrygująco...na pewno spróbuję:) piękne zdjęcia! pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mąka z ciecierzycy trochę zespoliła..idealna jest gdy chcesz zlikwidować z przepisu jaja

      Usuń
  5. Hej :) Nominuję Cię do Liebster Blog Award. Więcej informacji znajdziesz na moim blogu http://mojemalehobby.blogspot.com/2014/03/liebster-blog-award_17.html Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. W końcu natrafiłam na coś wege :), wpierw powiem, że świetne fotografie :) Poza tym pasztet wygląda smakowicie aczkolwiek ja właśnie próbuje zrobić pasztet całkowicie innej konsystencji, taki jak np. ma polsoja , mięciutki i do rozsmarowywania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez problemu rozsmarujesz ten pasztet ale zrób i podaj przepis:)) chętnie wypróbuję!

      Usuń
  7. Małgosiu, zainspirowałaś mnie do przygotowana pasztetu, marchewka i soczewica już radośnie pyrkają na gazie :)
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji