2.9.12

Szwedzkie letnie ciasto orzechowe z czernicami

Chciałabym zadedykować to Szwedzkie ciasto mojej koleżance i przyjaciółce Anecie i jej miłości, którą jest Szwedzki mężczyzna Niklas. Znamy się ponad 25 lat, chodziłyśmy razem do szkoły, byłyśmy ze sobą w dobrych i złych chwilach, piłyśmy wspólnie  kawę prawie każdego wieczoru, przez dobry rok pracowałyśmy razem spędzając całe dnie ze sobą a potem razem wracałyśmy do domu i kiedy jedna z nas wsiadała do tramwaju, gadałyśmy ze sobą telefonicznie do czasu aż znalazłyśmy się w naszych domach. Kiedy Ona ryczała do słuchawki, byłam z nią...kiedy ja ryczałam do słuchawki ona wsiadała w samochód i była ze mną. Kiedy wyjeżdżała 5 lat temu do Szwecji napisała mi list o 4:00 nad ranem, czytając beczałam do ekranu. Tam w Szwecji przeżyła biedę i miłość, zaszły w niej zmiany a ja ciągle czekam aż powróci...ta sama Aneta. Jest szczęśliwa, zapomniała o całym świecie i życzę jej by te wszystkie dni świeciły jej nadal słońcem, pachniały kwiatami i wypełniały oba ich serca :)
P.S.  Może w końcu zaczniesz korzystać z ogrodowych smakołyków i upieczesz Szwedzkie letnie ciasto? Zawsze będziesz mi bliska, pamiętaj o tym :)

P.S. dla Patryka- mojego Chrześniaka....Bądź szczęśliwy w miłości, tego Ci życzę!

Szwedzkie letnie ciasto orzechowe  z czernicami (jeżynami), kardamonem i szafranem.
z Ziołowego zakątka


Składniki:
  • 125 g masła
  • 200 g brązowego cukru
  • 1 łyżeczka `ekstraktu waniliowego
  • 3 średnie jajka ( dałam cztery )
  • 250g mielonych migdałów ( zamieniłam na orzechy laskowe )
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka zmielonego zielonego kardamonu
  • kilka nitek szafranu namoczonych wcześniej w odrobinie wody (opcjonalnie)
  • 1/4 łyżeczki soli morskiej
  • 200 g świeżych lub mrożonych owoców jagodowych (użyłam czernic) plus trochę owoców do posypania wierzchu
Przygotowanie:
Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni, przygotowujemy formę do pieczenia: idealna będzie tortownica o małej średnicy ok 23 cm.
Ucieramy masło z cukrem aż masa stanie się dość pulchna, dodajemy ekstrakt z wanilii i szafran (jeśli używamy), jajka i kilka łyżek zmielonych migdałów i ucieramy jeszcze przez chwilę.
Pozostałe migdały mieszamy z proszkiem do pieczenia, zmielonym kardamomen, solą i mieszamy. Dodajemy wszystko do mikstury z masłem i mieszamy delikatnie (mieszałam mikserem na wolnych obrotach). Dodajemy owoce i jeszcze raz delikatnie mieszamy.
Wykładamy masę na tortownicę i pieczemy około 45 minut – ciasto ma lekko podróść i być sprężyste w dotyku. Czekamy aż ciasto się schłodzi, wykładamy je na talerzyk lub paterę i posypujemy owocami.
Ciasto (bez owoców)  zachowuje świeżość przez kilka dni, pod warunkiem że przykryjemy je folią aluminiową.
Smacznego!

25 komentarzy:

  1. Pieknie napisalas dziekuje za te slowa
    Ada:-*

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny przepis :)) Ciasto wygląda super :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ochotę na takie owoce leśne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Małgosiu! Wspaniałe! Zapisuję i upiekę, bo jeżyn u mnie wciąż mnóstwo:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Małgosiu droga
    Za twoją pasję, bezpretensjonalność i życiową energię postanowiłam Cię wyróżnić Versatile Blogger Award :)
    Pozdrawiam
    Monia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj...to jesteś kolejną 4 osobą :)

      Usuń
    2. Nawet zdziwiłabym się, gdybym była pierwsza :) A jeszcze bardziej bym się zdziwiła gdybym była jedyna! :) Pozdrawiam

      Usuń
  6. Wow, jestem pod wrażeniem, boskie!

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. no, no, piekne! wygląda obłędnie.
    szkoda, że nas nie zaszczyciłaś swoja obecnością w sobotę!
    pozdrawiam,
    Karmel-itka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kochana to był mój jedyny Weekend wolny i chciałam go spędzić z rodziną...ale widziałam, że Grażynka była z mężem..mogłam przyjść we czwórkę:)

      Usuń
  8. super składniki, proszki orzechowe to super alternatywa :) robię! ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja w tym roku czernic nie pojadłam, to przynajmniej sobie popatrzę i się poślinię :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy blog,śliczne zdjęcia Pozdrawiam i będę tutaj częściej zaglądał.Christopher

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.

INSTAGRAM

zBLOGowani.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi zobacz moją galerię na mniamspinka.pl Durszlak.pl
Copyright © 2017 Smaki Alzacji